Sunday, December 13, 2015

معرفی رشته و انجام پروژه های مهندسی برق

رشته ای کاملا متفاوت که به گفته برخی بهشت ریاضیات است . این رشته بسیار پرکاربرد است زیرا تمام وسایل امروزه با برق کار می­ کند . نیاز امروزه انسان به برق کمتر از اکسیژن نیست ، همین دلیل سبب می گردد دانشجویان این رشته نیازمند خلاقیت فوق العاده برای رسیدن به فناوری­ بدیع در این رشته هستند . دانشجویان این رشته در تلاش اند که بطور کلی سیگنالی را به سیگنالی دیگر تبدیل کنند ، این رشته در کشور ما بسیار قوی ظاهر شده است و از بسیاری از کشورهای جهان پیشی گرفته است . انواع گرایش­ این رشته در مقطع لیسانس که دانشجویان آن نیاز به انجام پروژه های دانشجویی دارند شامل مخابرات ، قدرت ، الکترونیک و کنترل است .
گرایش الکترونیک
این گرایش خود دو بخش میکروالکترونیک و مدار و سیستم را شامل می­شود که در گرایش میکروالکترونیک دانشجویان به علم مواد و ساخت قطعات الکترونیکی و طراحی قطعات از ساده­ ترین نوع آن­ها تا پیچیده­ ترین آن­ها می­ پردازند . بخش دوم به کمک قطعات ساخته شده توسط دانشجویان گرایش میکروالکترونیک به ساخت انواع سیستم­ و تجهیزات الکترونیکی می­ پردازند .
گرایش مخابرات
گرایش مخابرات خود دارای دو زیر گرایش میدان و سیستم است . که مهندسان گرایش میدان با مفاهیم میدان­ های مغناطیسی ، امواج ، ماکروویو ، آنتن و …. آشنا می­ شوند تا بتوانند بهینه­ ترین راه را برای انتقال موج از جایی به جای دیگر پیدا کنند . در گرایش سیستم نیز دانشجویان نحوه­ ی تبدیل سیگنال به سیگنالی دیگر را یاد می­ گیرند و فعالیت­ های دانشجویان این رشته طراحی فیلتر است که به وسیله آن می­ شود نویز و پارازیت را از سیگنال اصلی تشخیص داد و آن را حذف کرد .
گرایش کنترل
هدف مهندسان این گرایش ، کنترل انواع خروجی­ یک سیستم با توجه به ورودی­ های آن و نکات ذکر شده برای طراحی آن سیستم است . علم کنترل فقط در رشته مهندسی برق استفاده نمی­ شود و مربوط به تمام رشته­ های مهندسی است زیرا ما در تمام رشته نیازمند کنترل فرآیندهایی که به وقوع می­ پیوندند هستیم . در کل هدف یک مهندس کنترل ، طراحی سیستمی است که بتواند عملکرد یک دستگاه را در حد مطلوب حفظ کند . مکانیزه کردن خطوط تولید از دیگر فعالیت­ های یک مهندس کنترل است .
گرایش قدرت
هدف اصلی دانشجویان این رشته ، تولید برق در نیروگاه­ ، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه­ برق شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و کارخانجات است . بنابراین دانشجویان این رشته باید به روش­های تولید برق و انواع شبکه­ انتقال نیرو آشنا باشند . در اصل این گرایش به طراحی شبکه­ تولید و انتقال نیرو می­ پردازد . به عبارت دیگر دانشجویان گرایش قدرت باید به نحوه­ی کار نیروگاه­ های مختلف آگاه باشند و در بخش انتقال و توزیع به انواع روش­ های توزیع اعم از کابل­های هوایی و زیرزمینی آگاهی کامل داشته باشند .
معرفی رشته و پروژه های مهندسی برق

No comments:

Post a Comment