Sunday, December 13, 2015

معرفی رشته مهندسی مکانیک و پروژه های آن

در این رشته دانشجویان به بررسی انواع مکانیزم­ و طراحی ماشین آلات صنعتی می­ پردازند . با مکانیزم­ پایه آشنا می ­شوند و از آن­ها برای طراحی­ انواع المان مورد نظر خود استفاده می­ نمایند . در حقیقت رشته مهندسی مکانیک از علم فیزیک و ریاضی گرفته شده است که دانشجویان آن ضمن بررسی حرکت اجسام و نیرو وارد بر آن به ارائه طرحی بهینه با حذف انواع نیرو اضافی می­ پردازند . این طراحی­ در همه­ ی زمینه­ ها از جمله کشتی سازی ، هواپیما ، قطار و تمام وسایل حمل و نقل مورد استفاده قرار می­ گیرد . از جمله توانمندی­ یک مهندس مکانیک که دانشجویان آن در مقاطع مختلف نیاز به انجام پروژه های دانشگاهی دارند ، می ­توان به مدل سازی و شبیه سازی ، محاسبات فنی ، نقشه کشی صنعتی ، تدوین روش ساخت اشاره کرد . گرایش­ های مهندسی مکانیک شامل ” طراحی جامدات ” ، ” حرارت و سیالات ” ، ” ساخت و تولید ” و ” مهندسی دریا ” می­ باشد .
گرایش طراحی جامدات
یک مهندس طراح جامدات باید بتواند تمامی نیرو ها و گشتاورهایی که به هر عضو ماشین وارد می شود را محاسبه کند و بهینه ترین حالت را انتخاب کند . یعنی بدترین نقطه آسیب را شناسایی کند و آن را به ایمن ترین حالت ممکن برساند و کارایی قطعه را در زمان طولانی تضمین کند . طراحی انواع ماشین آلات صنعتی ، کشاورزی ، انواع وسایل حمل و نقل و بررسی دینامیک آن­ها به عهده یک طراح جامدات است .
گرایش حرارت و سیالات
در این گرایش دانشجویان به بررسی رفتار سیالات­ مختلف ، انواع دستگاه­ صنعتی که با سیال کار می کنند و اثر عبور سیال از محیط و همچنین نیرویی که به سیال در محیط وارد می شود را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند . به طور کلی دانشجویان گرایش حرارت و سیالات در زمینه تهویه مطبوع ، دستگاه­های گرم کننده و سرد کننده صنعتی ، طراحی نیروگاه­ ها و طراحی موتورهای احتراق داخلی آموزش می­ بینند .
گرایش ساخت و تولید
تولید یک قطعه به روش­ های بسیاری امکان­پذیر است و یک مهندس ساخت و تولید باید بداند که کدام روش تولید ارزانتر و با کیفیت­ تر و سریع­ تر منجر می­ شود . گرایش ساخت و تولید به زمینه­ های کاربردی مهندسی مکانیک می­ پردازد و دانشجویان این گرایش در زمینه طراحی قالب ، شکل دادن فلزات و ساخت قطعات گوناگون تخصص دارند .
گرایش مهندسی دریا
دانشجویان این رشته مسائلی از قبیل طراحی بدنه ، استحکام بدنه ، پیشرانه­ ها ، پایداری کشتی و انواع سیستم­ ناوبری را مورد تحلیل و بررسی قرار می­ دهند . بیان دیگر مهندس دریا مهندس مکانیکی است که در مورد سیستم­ دریایی مطالعه می­ کند .
معرفی رشته مهندسی مکانیک و پروژه های آن

No comments:

Post a Comment