Sunday, December 13, 2015

آشنایی اجمالی با رشته مهندسی عمران

­­­­رشته مهندسی عمران از جمله رشته ها ی دانشگاهی است که به دلیل پتانسیل بسیار بالای بازارکار پس از فارغ التحصیلی دانشجویان این رشته ، همواره مورد توجه دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک پس از کنکور می باشد ، به طوریکه همواره یکی از انتخاب های بی چون و چرای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری آزاد رشته مهندسی عمران در کنار سایر رشته های مهندسی می باشد ، دلیل آن نیز واضح می باشد ، زیرا به دلیل حجم پروژه های عمرانی کشور و پراکندگی آنها در سراسر کشور تقریبا می توان گفت که پس از فارغ التحصیل شدن از رشته مهندسی عمران بدون دغدغه می توان بر روی فرصت های شغلی مناسب این رشته حساب باز کرد ، و عبارت بهتر اینکه بازار کار این رشته همواره داغ است . از طرف دیگر اغلب دیده میشود که داوطلبان کنکور سراسری و آزاد هنگام تصمیم گیری نهایی برای انتخاب رشته / دانشگاه مورد نظر خود که به نوعی برگزیدن مسیر زندگی آنهاست ، رشته مهندسی عمران در دانشگاه آزاد را به یک رشته معمولی تر در دانشگاه سراسری برتری داده و بیان دیگر ، رشته خوب را بر دانشگاه خوب برتری می دهند .
از طرف دیگر پس از اتمام رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ، و گذشت سه سال از تاریخ اخذ مدرک مهندسی عمران ، پس از گذراندن امتحان و آزمون ، امکان ورود به سازمان نظام مهندسی در رسته های گوناگون برای تمامی فارغ التحصیلان این رشته از دانشگاه های سراسر کشور فراهم می گردد که هر مهندس عمران بنابر صلاح دید و علاقه خود می تواند در آزمون مناسب شرکت نموده و پروانه نظام مهندسی مرتبط با آن را اخذ نماید . معمولا پروانه های نظام مهندسی در رشته عمران عبارتند از : محاسباتنظارتکارشناسی قوه قضاییه و … ، جهت آشنایی بیشتر هر کدام را بصورت مختصر خدمت شما شرح می دهیم .
پروانه محاسبات : اولین اقدام جهت ساخت یک ساختمان تهیه نقشه می باشد ، از طرفی نقشه ساخت یک سازه شامل دو بخش نقشه معماری و محاسبات می باشد ، ابتدا باید نقشه معماری ساختمان توسط آرشیتکت ( مهندس معمار ) تهیه شود ، سپس با حفظ امانت داری مهندس عمران که دارای پروانه محاسبات نظام مهندسی می باشد ، اقدام به طراحی تمامی اجزا سازه مطابق با آیین نامه های مورد نظر از جمله : آیین نامه 2800 زلزله – بارگذاری – مباحث 9 و 10 ساختمان برای طراحی سازه های بتنی و فلزی و … می نماید تا در نهایت نقشه محاسباتی ساختمانی شکل گیرد که هم از نظر اقتصادی مقرون و به صرفه باشد و همچنین دارای مقاومت مورد نظر باشد . لازم به ذکر است که بحث عمده پروژه های رشته عمران و انجام پروژه های دانشگاهی مربوط به این رشته برای این بخش می باشد .
پروانه نظارت : پس از طراحی نقشه های معماری و سازه ای یک ساخنمان ، عملیات احداث سازه مد نظر آغاز می گردد . طبق قانون در قسمت های مختلف کار می بایست مهندسی عمران که مسلط به مسائل اجرایی ساختمان است حضور پیدا نماید تا عملیات ساخت و ساز زیر نظر یک کارشناس و با بالاترین کیفیت صورت گیرد اخذ پروانه نظارت ساختمان نسبت به پروانه محاسبات راحت تر می باشد و مورد علاقه اکثر مهندسین این رشته می باشد .
کارشناسی قوه قضاییه : گروه دیگری از مهندسین عمران علاقه مند به دریافت پروانه کارشناسی قوه قضاییه نیز هستند ، اما سوالی که مطرح می شود این است که کاربرد آن در کجاست ؟
زمانی که دادگاه و مقام قضا برای انواع دعاوی خود نیاز به کارشناس در بحث ساختمان می باشد تا ضمن بررسی تخصصی خود اصل ماجرا را روشن سازد و قاضی و مرجع قضایی کشور با استناد بر نظر کارشناسی وی حکم و رای صحیح را صادر نماید .
آشنایی اجمالی با رشته مهندسی عمران

No comments:

Post a Comment